Visual Merchandising Ordforklaring

– Mød dine kunder online og få tydelige resultater på bundlinjen!

Visual Merchandising

Visual Merchandising er salgsoptimeret præsentation af produkterne samt arbejde professionelt med salg og kundeadfærd. Formålet er at tiltrække og motivere til salg.
Kampagner. Det er en kommunikativ indsats for at påvirke en bestemt målgruppe i en afgrænset periode. Her er hensigten at ændre eller styre målgruppen handlinger eller holdninger.
Hotspots. Det er et lille område med stor aktivitet og masser af trafik
Dekoration. Et stykke arbejde hvor flere produkter anbringes et sted som pynt for at gøre kunder klar over hvilke omgivelser de befinder sig i.
Visuel Merchandising. Er processen med at designe detailplaner og attraktive udstillinger i butikken for at fange købernes opmærksomhed. Visuel merchandising bruges til at vise varer eller merchandise mest effektivt i butikker for at øge salget. Her bliver der brugt, plantegninger, farver, belysning, displays, teknologi og andre elementer til at tiltrække kundernes opmærksomhed.
Symmetri. Ved en symmetrisk opstilling forståes, at højre og venstre side af midterlinje er ens. Varerne placeres på en sådan måde, at der er samme mængde varer i sammestørrelse på hver side af midterlinjen.
Usymmetri. Ved en usymmetrisk opstilling er højresiden forskellig fra venstre. Det er meget vigtigt, at alle de valg, du foretager, er med til at understrege den usymmetriske opstilling.
Det gyldne snit. Det er forholdet mellem to talstørrelser, også kaldet Phi. Phi anses for at være det smukkeste talforhold i verden og derfor er det oplagt at bruge dette talforhold, når vi ønsker at skabe harmoni i vores udtryk.
Repetitionsprincippet. En opstilling efter repetitionsprincippet betyder, at du gentager din opstilling flere gange. Du opnår den bedste harmoni ved at lave min. 3 ens opstillinger.
Visuelle Guidelines. Handler om at skabe image over din virksomhed, som dine kunder finder troværdigt og mindeværdigt. Visuelle guidelines er alle de elementer som øjet kan se som kendetegner din virksomhed, dit brand og derved adskiller sig fra dine konkurrenter.
A-, B- og C-placeringer. Ud over at kende de enkelte vares avancer og omsætningshastigheder bør man også være opmærksompå salgsrealets evne til at sælge. Nogle områder sælger mere end andre. Også områderne inddeles i tre katagorier:

A-plads = De bedste pladser (fokale punkter, placeringer helt ud til kundens færden)

B-plads = De gennemsnitlige pladser (det meste inventar)

C-plads = De dårligste pladser (de bagereste pladser i hjørnerne i butikken, bagsiden af reoler og inventar, som vender væk fra kunderne)

Kundestrøm. Der er den mest optimale måde at få kunderne igennem butikken på, ud fra indretningen og butikkens koncept og derved øge muligheden for impulssalg.
Space Mangement. Det er en styringsværktøj af virksomhedens fysiske kvadratmeter og hvordan man udnytter pladsen bedst muligt hvornår og til hvad.
Designadfærd. Der er den mest optimale måde at få kunderne igennem butikken på, ud fra indretningen og butikkens koncept og derved øge muligheden for impulssalg.
Nudging. Der er den mest optimale måde at få kunderne igennem butikken på, ud fra indretningen og butikkens koncept og derved øge muligheden for impulssalg.
Share This
Shopping cart
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle