God kommunikation og Visuelt hierarki.

30. maj 2022 | Blog Artikler, Messe, Retail

God kommunikation og Visuelt hierarki.

30. maj 2022 | Blog Artikler, Messe, Retail

Det hele handler om god kommunikation. Bare fordi du har sagt det eller sat nogle produkter ud i vinduet, så er det ikke sikkert at det bliver modtaget af din målgruppe.

“Hemmeligheden” er, at kommunikere på en måde som din målgruppe forstår og kan relatere til. Det er let at forstå, men ofte svært at udføre. Hvis det fx er et vindue:

  • Brug produkter, som passer til temaet 
  • Brug farver, som passer med dit budskab 
  • Skriv dit budskab, som passer til temaet. Slang, dagligdags, poetisk, formelt eller højtideligt? Hvem er målgruppen?
  • Opdater de visuelle elementer. 

 

Den rigtige visuelle identitet.

Visuel identitet er den måde du præsenterer dig på visuelt, det samme gælder dit produkt. Det handler om god kommunikation. Bare fordi du har sagt det, skrevet det eller vist det, er det ikke sikkert at du har kommunikeret det ud, så din målgruppe forstår det.

Til det har du brug for redskaber. Danske Dekoratører er at hjælpe dig og din virksomhed med de visuelle redskaber. Den visuelle identitet og visuelle virkemidler. For hemmeligheden bag god kommunikation er visuel identitet.

 

Kom og oplev begrebet ”Visuelt hierarki”

Måske har du hørt om begrebet, måske ikke. Det Visuelle hierarki er utrolig vigtig i al form for kommunikation, den bruges nemlig til at styre kundens opmærksomhed. 

Nogle gange mister vi overblikket og kan ikke se skoven for bare træer, når vi se på noget. Det gør man også nogle gange når man ser på et vindue, hylderne i en butik, en webshop eller hvor vi skal betale. Det er som om, at man ikke rigtig ved, hvad og hvor vi skal fokusere. 

Hvis man kiggede på skoven og der væltede et stort lyserødt træ og lå i en vinkel på 45 grader. Ville det være det første som du så og ville fokusere på. Det skyldes visuelt hierarki.  

Dertil er der 6 principper som er med til at give et mere tydligt visuelt hierarki. Du skal styre, hvad kunden vælger at kigge på. På den måde sikre du en præcis og effektiv kommunikation.

  • Fokuspunkt
    • Det er der øjet kigger som noget af det første.
  • Kontrast
    • Uden kontraster efterlader du vinduet meget uoverskueligt og svær ved at forstå budskabet. 
  • Farver
    • Farver spiller en stor betydning. Her kan du styre hvad der er i fokus. Kontrastfarver eller tone-i-tone farver er med til at tiltrække opmærksomheden
  • Form
    • Former og forskellige størrelser
  • Afstand
    • Mønstre er med til at skabe en rytme og balance for øjet. Det kan være en Symmetrisk opstilling, Usymmetrisk opstilling, Det gyldne snit, eller repetitionsprincippet
  • Lys
    • Belysningen er med til at fremhæve produktet

 

Hvis du er nysgerrig på at høre mere eller gerne vil have flere fif og gode råd, så meld dig til vores nyhedsbrev her.

Tilmeld nyhedsbrev

Share This
Shopping cart
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle